Jongeren worden door middel van sport gestimuleerd om vaardigheden te ontwikkelen die ze helpen bij een succesvolle schoolcarrière. Dat is de kern van het Voortijdig School Verlaten programma. Het NIVM heeft in opdracht van de MBO Raad een interventie ontwikkeld om voortijdig schoolverlaten terug te dringen. 'Met de handschoen' aan gaan we aan de slag met persoonlijke groei op een manier die de jongere aanspreekt.
In het programma worden jongeren door middel van sport gestimuleerd om vaardigheden te ontwikkelen die ze helpen bij een succesvolle schoolcarrière. In de lessen zelf wordt vervolgens gewerkt volgens een themagerichte aanpak, waarbij vechtsport als instrument wordt ingezet. De ontwikkeling van jongeren staat centraal. Daarnaast is er aandacht voor de binding met de school en het schoolsysteem. Niet alleen studenten nemen deel aan de lessen, in de interventie is er ook aandacht voor mentoren/ studieloopbaan-begeleiders die de behaalde resultaten in de sportlessen ook binnen het onderwijs door moeten kunnen zetten.
Inhoud programma
Het programma bestaat uit drie fasen. In de eerste fase wordt de organisatie in kaart gebracht. Het NIVM helpt bij het inbedden van het programma binnen de school en begeleidt bij het selecteren van de deelnemers. De tweede fase is de uitvoeringsfase, waarbij het NIVM een deskundig en ervaren trainer levert. In deze fase zijn er twee uitrol mogelijkheden: een lessenreeks van 8 lessen of een lessenreeks van 16 lessen. Tenslotte is er een derde fase waarin de thema's van de lessen worden verankerd in het onderwijssysteem. In het programma verzorgen de scholen zelf de planning van de interventie in het rooster van de studenten. Indien gewenst verzorgt het NIVM ook een monitoringstraject om op deelnemersniveau de effecten naar voren te laten komen.
Opbouw lessen
De uitvoeringsfase bestaat uit een traject van 8 of 16 lessen. In deze fase wordt daadwerkelijk uitvoering gegeven aan de interventie door middel van de themalessen. De volgende thema´s komen aan bod:
- Vertrouwen in jezelf en anderen; grenzen
- Vertrouwen in jezelf en anderen; accepteren, respecteren en tolereren
- Balans
- Doelen stellen, doelen behalen
- Positief coachen en hulpvragen
- Veiligheid
- Overtuigingen
- Toekomst
Meer informatie over dit programma?Mail ons!