- Startdatumzo 30 maart 2025
- Opleidingsduur8 dagen + examen
- LocatieUtrecht
- Kosten€ 1320,- ex btw STARTDATUM ONDER VOORBEHOUD
- Schrijf je in
De pedagogische mogelijkheden van vechtsporten zijn enorm. Vechtsport kan dan ook een passend instrument zijn om persoonlijke ontwikkeling en gedragsverandering te stimuleren. Maar vechtsport als middel inzetten, vergt een andere aanpak dan wanneer vechtsport het doel is. Het reguleren van agressie of het vergroten van weerbaarheid is immers iets anders dan het aanleren van een kata of een low-kick. In de achtdaagse opleiding ‘Docent Weerbaarheid en Agressieregulatie’ leren deelnemers vechtsport als instrument te gebruiken.
Deelnemers aan de opleiding leren allereerst om een veilig en pedagogisch verantwoord klimaat te kunnen creëren. Om vervolgens vechtsport in te zetten als middel aan de hand van een eigen lesmethode. Hierbij wordt het thematische lesmodel gebruikt. In deze methode staat de eigen waarneming en het (bewegings)gevoel van de sporter centraal. Ook wordt er gewerkt aan het zelfstandig toepassen van het geleerde om de sporter voor te bereiden op situaties buiten de sportcontext. Dat is immers de plek waar het resultaat van de training tot uiting moet komen.
Lees hier drie ervaringsverhalen.
Via inspirerende werkvormen leren de deelnemers te werken met de agressieregulatie- en weerbaarheidsmethode van het NIVM. Hierin wordt er gewerkt aan het verbeteren van het zelfbeeld en het vergroten van zelfvertrouwen en overige persoonlijke beïnvloedbare factoren rondom weerbaarheid en agressie van de sporters. Hoofddoel is dat de deelnemers aan het einde van de opleiding in staat zijn om hun leerlingen op basis van zelfregulatie weerbaarder te maken en beter om kunnen laten gaan met agressieproblemen.
De opleiding kent de volgende onderdelen:
1. Veilig pedagogisch klimaat
Het kunnen creëren van een veilig pedagogisch klimaat, waarbij plezier een belangrijke basisvoorwaarde is.
2. Themagericht lesgeven
Leren werken met een themagerichte lesmethode, waarbij vechtsport als instrument wordt gebruikt.
3. Thema: weerbaarheid
-Visievorming en kennisontwikkeling over het onderwerp
-Wat zijn de randvoorwaarden om weerbaarheid te kunnen vergroten bij mijn leerlingen?
-Wat is de invloed van de trainer op het trainen van de weerbaarheid?
4. Thema: agressieregulatie
-Visievorming en kennisontwikkeling over het onderwerp
-Wat zijn de randvoorwaarden om agressie te kunnen kanaliseren bij mijn leerlingen
-Wat is de invloed van de trainer op het trainen van de agressie-regulatie?
5. Persoonlijke effectiviteit en communicatie
Het effect van de methode die gebruikt wordt, is afhankelijk van de trainer. Daarom is er veel aandacht voor de persoonlijke effectiviteit van de trainer en het belang van communiceren. Communicatie is immers het belangrijkste middel van de trainer om zijn boodschap over te brengen.
Meer weten? Download hieronder meer info over de invulling van de opleiding.
Wil je dat we contact met je opnemen? Mail ons!