vrijdag 16 februari 2024
De pedagogische mogelijkheden van vechtsporten zijn enorm. Vechtsport kan dan ook een passend instrument zijn om persoonlijke ontwikkeling en gedragsverandering te stimuleren. Maar vechtsport als middel inzetten, vergt een andere aanpak dan wanneer vechtsport het doel is. Het reguleren van agressie of het vergroten van weerbaarheid is immers iets anders dan het aanleren van een kata of een low-kick. In de achtdaagse opleiding ‘Docent Weerbaarheid en Agressieregulatie’ leren deelnemers vechtsport als instrument te gebruiken. Onlangs sloten we weer een nieuwe opleidingsronde af, waar maar liefst 12 trainers het examen haalden. We spraken met drie geslaagden, allen uit Arnhem, over hun motivatie en deelname.
William Schuurman, Kickboxing Arnhem
‘Ik ben een tijd werkzaam geweest in het onderwijs en hier had ik al de opleiding tot sociaal vaardigheidstrainer gedaan. Ik probeerde pubers middels bewustwording en oefeningen sociaal vaardiger te maken. Wat ik bij deze doelgroep zag, was dat er op sociaal vlak veel met ze mis ging, omdat ze vaak niet weerbaar genoeg waren. In mijn huidige werk als kickbokstrainer, waar ik ook veel jeugdleden train, zie ik dat de sporters door de vechtsport op dit vlak ook een mooie ontwikkeling doormaken. Ik krijg in mijn sportschool ook steeds meer vragen vanuit het onderwijs om klassen te begeleiden door een aantal lessen kickboksen te geven. Dit kunnen klassen zijn waar de samenwerking moeilijk is tussen de leerlingen, waar een pestprobleem is of waar leerlingen in zitten die moeite hebben met de gestelde eisen in de maatschappij. Via het NIVM heb ik de opleiding tot docent weerbaarheid agressieregulatie gevolgd. De opleiding sprak mij gelijk aan om zo nog beter inzicht te krijgen hoe ik de vechtsport kan inzetten om kinderen en volwassenen weerbaarder te maken. Deze opleiding heeft mij tools gegeven waarmee ik bij deze groep kan voorzien in de behoeften van agressie regulatie en weerbaarheid. Ik wil dan ook vanuit de sportschool meer trainingen gaan aanbieden die hierbij aansluiten, zodat ik de kracht van vechtsport optimaal kan benutten.’
Anthony Refos, Riverside Training & Sports
‘Mijn reden voor het volgen van de opleiding DWA was vooral om nog meer pedagogische bagage te krijgen om met jeugd aan de slag te gaan. Als jeugdhulpverlener zet ik diverse bewegingsvormen in als muzisch agogisch middel, waaronder vechtsport. Ik hoopte dat deze opleiding mij meer tools zou geven hoe ik vechtsport kan inzetten. Na het behalen van de opleiding heb ik diverse werkvormen toegevoegd aan mijn portfolio. Ik zet deze momenteel ook actief in bij mijn cliënten. Zo daag ik cliënten uit om buiten hun comfortzone te stappen door de handschoenen aan te trekken en oefeningen te doen. Oefeningen die een spiegel van het gevoel opleveren en waar ik actief op kan begeleiden. De focus op effectieve communicatie in de opleiding heeft me ook nieuwe kennis opgeleverd. Ik realiseer me door de opleiding nog meer dat het effect van de aanpak die ik gebruik, afhankelijk is van mij als trainer / hulpverlener. In de opleiding was er ook veel aandacht voor de persoonlijke effectiviteit van de trainer en het belang van communiceren. De opleiding heeft me dan ook niet alleen als docent sterker gemaakt, maar heeft ook mijn aanpak verbreed en verstevigd.’
Paul Lorist, Gouken Dojo
‘Na meer dan 35 jaar karateles te hebben gegeven, ben ik doordrongen van de positieve impact van Kyokushin op weerbaarheid. Ik geloof in de kracht van Kyokushin om zowel lichaam als geest te versterken. Echter, ik besefte dat ik onbewust bekwaam was. De DWA-opleiding heeft me geholpen om bewuster en doelgerichter gebruik te maken van de tools die vechtsport, in mijn geval karate, biedt om weerbaarheid bij mensen te vergroten. Het thema agressieregulatie gaat voor mij nog een stap verder. Tijdens agressieregulatie trainingen maak ik mensen bewust van triggers die bij hen leiden tot agressief of ander ongewenst gedrag. Ik help ze op een andere manier te leren omgaan met deze gevoelens. Ik verwerk mijn opgedane kennis uit de opleiding bewust in mijn reguliere lessen, voor zowel breedtesporters als wedstrijdvechters. Daarnaast geef ik weerbaarheidstraining aan kinderen en volwassenen op scholen en in bedrijven, zowel in groepen als individueel. Zo help ik mensen te groeien, zodat ze sterker in het leven staan. De DWA-opleiding heeft me versterkt in deze aanpak en de begeleiding verbeterd die ik kan bieden aan de verschillende groepen die ik train.’