vrijdag 15 september 2023
Deze week hebben we een doorstart gemaakt met ons programma ‘Gevecht tegen schooluitval’ in Velp. De naam van dit programma dekt niet helemaal de lading vanwege de doelgroep van het Merletcollege waaraan we het programma verzorgen. De deelnemers zijn gevluchte jongeren uit onveilige landen en ze zijn nog in afwachting van een asielprocedure. Ze vechten nu vooral voor hun toekomst. De Gevecht tegen schooluitval-methode hebben we dan ook aangepast; niet alleen vanwege de situatie van deze kinderen, maar ook, omdat de communicatie anders verloopt door de diversiteit aan nationaliteiten. De komende periode tot aan de herfstvakantie gaan we aan de slag met deze leuke en uitdagende groep.
Themagericht programma
Het programma die we gebruiken, kent een themagerichte aanpak. De thema´s van de interventie zijn zo veel mogelijk op de realiteit van de jongeren aangepast. Een deel van de jongeren heeft voor de zomervakantie ook al deel genomen. Zij krijgen de komende tijd tijdens de gymles verdere ondersteuning op thema’s als grenzen stellen, balans, samenwerk, doelen stellen en behalen. Ze worden gereflecteerd op hun gedrag door de gekozen spelvormen, maar hebben vooral ook het idee lekker aan het sporten te zijn. Daarnaast zijn we gestart met nieuwe leerlingen en voor hen gaan we thema´s zoals grenzen aangeven, vertrouwen, accepteren, veiligheid, positief coachen en samenwerken zoveel mogelijk tastbaar maken door een lichaamsgerichte aanpak: weten dat je het kan, omdat je het zelf hebt ervaren.
Eerste ervaringen
De jongeren zijn afgelopen week weer allemaal begonnen op school. Voor sommigen was dat nieuw, anderen zaten ook al voor de vakantie op deze school. ´Als kick-off van het programma hebben we er geen zware thema les van gemaakt´, aldus docent Wouter Schols van het NIVM. ´Doel van deze eerste les was vooral om de groep te leren kennen. Het waren hele leuke eerste lessen met een goede energie en inzet. De communicatie in deze groep is soms wat lastig, omdat ze de Nederlandse taal nog niet goed machtig zijn. Het is daarom extra belangrijk om naar elkaar te kijken en te luisteren. Dit heb ik ook terug laten komen in de werkvormen. Dat er als er ‘stop’ wordt gezegd er daadwerkelijk gestopt wordt en rekening wordt gehouden met elkaar. Je merkt in deze groepen dat als de onrust toeneemt, de zelfcontrole afneemt. Voor mij als docent, maar nog belangrijker, voor de leerlingen is het heel belangrijk om dan rust te krijgen in de groep en bij ieder de spanning eraf te halen. Hier zijn we met elkaar mee aan de slag gegaan. Ik kijk nu alweer uit naar volgende week om hiermee verder te gaan!’
Het programma op het Merletcollege kunnen we verzorgen door steun van het Nationaal Fonds voor de Sport.