vrijdag 12 april 2024
Kickboksen is ongekend populair en wordt steeds meer door kinderen en jongeren beoefend. De sport heeft zeker ook aantrekkingskracht op jongeren die zich in een kwetsbare positie bevinden. In de interventie Vechtende Jongeren is een scholings- en intervisie traject voor trainers van zogenaamde ‘vechtende jongeren’ een belangrijk onderdeel. Uit onderzoek blijkt dat de inzet van full contact vechtsport als middel, onder voorwaarden, bij deze groep kan leiden tot de vorming van veerkracht en talentontwikkeling. Daarbij is vechtsport het instrument en de trainer in samenwerking met het jongerenwerk zijn de sleutelpersonen om hieraan bij te kunnen dragen. Samen met YAAP Sportpsychologen zijn we bezig met het opzetten van een scholingsprogramma rondom het thema talentontwikkeling. In mei zullen we de eerste trainers gaan scholen die deelnemen aan het pilotproject Vechtende Jongeren.
Talentontwikkeling bij kwetsbare jongeren
Het project Vechtende Jongeren heeft als doel om door middel van vechtsportbeoefening bij te dragen aan vorming van veerkracht en het ontwikkelen van talenten. In het tweejarige programma zal in het eerste jaar de focus liggen op talentontwikkeling en in het tweede jaar op de vorming van veerkracht. Waarbij de onderbouwing komt uit het onderzoek ‘Vechtende Jongeren’. In dat onderzoek is het talentologie model van pedagoog Kooijmans gebruikt.
Kooijmans (2016) bestudeerde specifieke programma’s in het jongerenwerk die aansluiting probeerden te vinden bij de talenten van jongeren ’van de straat’. Dit als tegengeluid ten opzichte van de focus op problemen. Kooijmans pleit voor een pedagogische benadering die uitgaat van krachten (talent) en kansen in plaats van tekorten en risico’s. Haar benadering is daarmee in lijn met inzichten uit de positieve psychologie en de empowermentbeweging. Het uitgangspunt van deze benadering is dat alle jongeren talenten hebben en dat we moeten kijken hoe we die kunnen aanspreken. Talent wordt hierbij niet gezien als een vaardigheid waarin geëxcelleerd wordt maar als het algemene vermogen tot groei: ook wel brede talentontwikkeling genoemd.
Binnen de interventie Vechtende Jongeren gaan we vanuit dit perspectief werken aan het kunnen aanspreken van talenten. Wat heeft een jongere daarvoor nodig om dit te kunnen doen en welke rol kan de trainer spelen?
Samenwerking met YAAP Academy
Om de trainers van deze kwetsbare jongeren te versterken in hun pedagogische rol gaan we dit jaar in 4 dagdelen aan de slag met talentontwikkeling voor vechtende jongeren. In de pilot steden brengen we trainers en jongerenwerkers samen op de mat om nieuwe kennis over te dragen, met elkaar ervaringen te delen en nieuwe kennis op te doen. Het doel is om deze kennis in de eigen praktijk toe te kunnen passen. Dit doen we samen met de sportpsychologen van YAAP Academy. Ze zijn de auteurs van het boek ‘de talentformule’ en verzorgen al enige tijd scholingen gericht op talentontwikkeling. Het NIVM en YAAP bundelen nu de krachten om tot een praktisch en inspirerend programma te komen. In dit programma staan de rol van trainers bij het ontwikkelen van talenten, meer kennis over de doelgroep ‘Vechtende Jongeren’, gebruikmakend van de verschillende typen jongeren die het onderzoek heeft beschreven, en reflectie centraal.