maandag 30 september 2024
Op twee plekken in Nederland mogen we een MDT traject uitrollen voor jongeren in de leeftijd van 16 - 24 jaar. Doel van dit programma is om ze te helpen ontdekken waar hun skills liggen, competenties in het lesgeven en plezier in de sport verder te vergroten. Vanuit het NIVM hebben we een scholingsprogramma ontwikkeld om hiermee de jonge deelnemers vooral te enthousiasmeren in het trainerschap en hun vaardigheden te ontwikkelen in het kunnen assisteren bij lessen. Dit weekend stond de eerste scholing gepland in Den Haag.
Een mooie groep jongeren hadden zich deze zondagmiddag gemeld in de dojo van Sportcentrum Jan Rust. Docent van dit traject, zowel in Den Haag als Arnhem, is Djimmy Buisman. Hij startte de cursus gelijk met praktijk aan de hand van een voorbeeld les. In deze training zaten een paar 'haakjes' die in de gehele MDT cursus van drie dagdelen worden behandeld. Zo kreeg de rol van de trainer een plek via o.a. authentiek zijn, passie uitstralen en de instruerende rol versus de coachende rol versus de observerende rol. Ook sportplezier, via FUNdamentals vormen, kwam aan bod en als laatste de overtuiging dat vechtsport meer is dan alleen een technische vaardigheid, waarbij de waarde van de pedagogische boodschap een praktische plek kreeg.
Vervolgens volgde een blokje theorie en werd aan de hand van drie vragen gekeken naar (1) wie een goede trainer is, (2) wat een goede trainer kan/ doet, en (3) wat de rol van een assistent is om de trainer te ondersteunen. Dit heeft als doel om de jongeren te helpen een waardevolle en actieve rol te kunnen en durven pakken. Het derde deel van de dag was weer volledig praktisch. Hierin ging het over doelgroep specifiek werken. De meeste assistenten werken in groepen met jongere kinderen. Hoe kun je een element uit een training die je in je eigen lessen krijgt, 'vertalen' naar de jongere jeugd? Dit heeft Djimmy met voorbeelden gedaan. Dus eerst een werkvorm die de deelnemers uit hun eigen training kunnen herkennen om deze vervolgens in een aangepaste vorm geschikt te maken voor de jongere jeugd. Bij iedere werkvorm was één van de deelnemers de assistent van Djimmy en kreeg de opdracht om een rol te kiezen die bij hem als persoon past én ondersteunend is voor de trainer en natuurlijk de groep sporters. Aan het einde van de dag heeft iedereen een challenge mee gekregen. Het is de bedoeling dat ze hiermee in hun eigen club aan de slag gaan, waarbij ze ondersteund worden door hun trainer.
De deelnemers waren tevreden aan het einde van de middag. ‘We hebben samen veel kunnen doen met elkaar, de tijd vloog voorbij, de vibe was erg goed’, aldus wat quotes vanuit de groep. ‘Ook, omdat we zo actief bezig waren, hebben we in de drie uur al veel kunnen leren. De energie die Djimmy uitstraalde was chill, ik heb zin in de volgende bijeenkomst,’ zo vatten de trainers in spé hun eerste middag van het traject samen.