vrijdag 11 oktober 2024
‘Challenge, Change, Confidence´ is een onderzoek naar een boksinterventie voor kinderen van ouders met psychische of verslavingsproblemen. Vanuit 4 lectoraten van Hogeschool Inholland, Hogeschool Windesheim en Hogeschool Rotterdam wordt dit traject getrokken. Het NIVM is één van de partners in dit onderzoek en treedt op als verbinder tussen wetenschap en praktijk. Deze week was de eerste co-creatie sessie, waarin er met een groep experts is gekeken naar de voorwaarden en invulling van deze boksinterventie.
‘We zijn gevraagd om deel te nemen aan dit 2 jarige onderzoek, omdat we veel kennis en ervaring rondom de inzet van vechtsport als instrument in huis hebben. Net als de expertise over de benodigde randvoorwaarden en organisatie van een interventie’, aldus Wouter Schols die namens het NIVM deelneemt aan het onderzoek.
In het onderzoeksproject gaan de onderzoekers samen met haar partners op zoek naar het antwoord op de vraag: ‘Aan welke inhoudelijke en organisatorische criteria moet een boksinterventie ter bevordering van de mentale gezondheid van KOPP/KOVV jongeren in de leeftijd 16-24 jaar voldoen?’ De eerste inhoudelijke slag hierop is gemaakt tijdens een co-creatie sessie bij Tabonon in Zwolle met een groep onderzoekers, trainers, pmt-ers, stagiairs en ontwikkelaars.
‘Doel is om samen te werken aan de basis voor de interventie die uiteindelijk als goed onderbouwd in de interventie database moet komen’, aldus een betrokken Schols. ‘Daarbij was tijdens deze eerste bijeenkomst een belangrijke vraag: wat is er naast de rol van trainer nog meer nodig aan rollen? Welke kwaliteiten worden er gevraagd om deze doelgroep zo goed mogelijk op te vangen, een veilige omgeving te bieden én te begeleiden? En wat voor profiel of benaming past er dan bij zo’n tweede persoon naast de trainer. Daar is nog geen eenduidig antwoord op, maar volgens mij hebben de onderzoekers mooie input gekregen waar ze in het ontwerp de komende maanden mee verder kunnen. Ook zijn we al met elkaar de mat op gegaan om in een fysieke sessie te kijken naar een aantal passende werkvormen voor het programma en de doelgroep.’
De komende tijd gaat het project verder in de zogenaamde ontwerpfase; in co-creatie wordt dan een prototype van de boksinterventie ontworpen. Deze zal kleinschalig getest worden met bokstrainers en studenten en daarna worden geëvalueerd en bijgesteld.
Meer info is te vinden op de website van hogeschool Inholland.